De ander in beweging brengen. Een vraag brengt je verder. - 10 september 2024

Ken je dat, dat je ziet hoe dingen in het honderd lopen en je krijgt de ander maar niet aan zijn verstand gebracht hoe het beter kan. Je hebt het nu al zo vaak gezegd, maar hij doet het niet. Wat is er toch aan de hand? 

Kan het zo zijn dat die ander ook een mening heeft en dat hij daar over nagedacht heeft? En dan zeg jij ineens dat het anders moet. Die collega begrijpt dat jij zegt dat hij er niet goed over heeft nagedacht en dat hij het helemaal verkeerd ziet. Jij bent dus erg hard aan het werk en uiteindelijk levert het slechts frustratie op, bij beide partijen. Maar hoe dan anders?

Stel dat je eens achterover leunt en je verdiept in de ander, door simpelweg een vraag te stellen. Bijvoorbeeld door te vragen hoe hij tot die aanpak is gekomen. Wat zijn achterliggende gedachte erbij is. Welke ervaringen hij ermee heeft. Etc. Jouw vragen helpen hem na te denken over de effecten van zijn acties in plaats van in de verdediging te gaan.

Wat vraagt dit dan van jou? Rust in het gesprek! En de bereidheid écht te luisteren. Vat samen wat je hebt gehoord en vraag de ander hoe zijn acties hem helpen om zijn doelen te bereiken. Je zult verbaasd zijn hoe constructief dit gesprek kan verlopen. Als je niet bang bent voor het antwoord, ga je vanzelf meer vragen stellen. Een vraag brengt je verder! Zorg dus dat de ander zich niet hoeft te verdedigen, maar ondersteun hem tactvol in zijn denkproces. 


Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Bel (0653798961) of mail mij dan.


Hartelijke groet,


Peter van Orsouw

knop taakmanagement
knop adviesvaardigheden
knop feedback
knop gedragsanalyse
knop kees en willem
knop leiderschapsontwikkeling
knop lenig in communicatie
knop persoonlijk leiderschap
knop skills
knop teamontwikkeling
knop taakmanagement
knop adviesvaardigheden